Internet ako náboženský zážitok

Náboženstvo, ktoré sa odchyľuje od filozofie, keď dáva zmysel tomuto životu odkazom na transcendentálne odlišnú ríšu, je metódou urovnávania sporov v rámci miestneho obyvateľstva, ak nie medzi nimi.
 
Veľké mestá staroveku boli postavené okolo miest spoločnej modlitby, ako je kostol alebo mešita; trhoviská, ako napríklad námestie alebo bazár; a školy, ktoré boli často miestom náboženského vyučovania. Tieto miesta vytvárali sociálny kapitál a vytvárali putá vzájomnej dôvery a náklonnosti medzi ľuďmi, ktorí napriek svojim rozdielom potrebovali trieť.youtube.jpg
 
Dnes, aby parafrázoval Marka Twaina, správy o smrti Boha boli veľmi prehnané. V skutočnosti je náboženstvo vo vzostupe po celom svete, v neposlednom rade preto, že náboženstvo má viac detí ako ateistov. Kým sekulárne myslenie prospeje vo vede a akadémiách, určite to nenahradilo vieru v ľudské záležitosti. Ale religiozita má nového, mocného súpera; okrem toho, ktorý plní veľmi podobné funkcie, a robí neodolateľné nároky na našu pozornosť. Nazýva sa internet.
 
Vžite sa do veľkého intelektuálneho rozkvetu Bagdadu z 8. storočia, alebo z Medici Florencie. V takých miestach bolo náboženstvo vzduchom, ktorý dýchate, vodou, ktorú pijete, základným kódom pre všetky sociálne interakcie. Internet dnes pre nás robí to isté: kyberpriestory sú všade a nikde, hluk na pozadí, ktorý sú hmatateľné smartfónmi, tými čarodejnicami v našich rukách.
 
Moderné zbory
Kongregácie staroveku sú dnes paralelné s komunitami, ktoré sa zhromažďujú online, zo súkromnej skupiny WhatsApp, ktorá organizuje prekvapivú párty, na zhromaždenia tisícov na Facebookovej skupine venovanej marmeláde. Tieto moderné kongregácie sú slabšie, nie sú založené na pocite reálneho sveta; a ich účastníci často patria do mnohých kongregácií, kde by náboženstvo patrilo k jednému.
 sociální sítě.jpg
Ale cieľom zhromaždenia bola vždy solidarita a spoločná zbožnosť, vyjadrená modlitbou, v úcte k nejakej nadradenej sile. Neviem ani na chvíľu tvrdiť, že skupina WhatsApp vytvorená okolo slepej strany je tá istá vec; ale v tých produktoch pre produkty spoločnosti Apple, ktoré by viedli neskorí Steve Jobs, z ktorých väčšina je stále na YouTube, nevidím nič iné ako náboženské zápal.